Nieuws

Terug

5 tips om je geheugen en concentratie te verbeteren

– 14 maart 2019
  • Concentratieproblemen

Veel mensen met fibromyalgie hebben last van concentratieproblemen, ook wel de bekende 'brain-fog' 

Gezond leven en het trainen van de hersenen dragen bij aan het op peil houden van het geheugen en concentratievermogen. Met deze checklist kun je je brein scherper houden.

1. Kom van de bank af
Een gezond lichaam is de belangrijkste basis voor goed functionerende hersenen. Ook je brein heeft een uithoudingsvermogen dat je kunt trainen door te sporten. Met fietsen, roeien of tennissen sla je namelijk twee vliegen in een klap: je traint je lijf én bezorgt je hersenen een betere conditie. Wil je je lichamelijke en geestelijke energie op niveau houden, dan is drie keer per week een half uur intensief sporten aanbevolen.

2. Eet en drink gezond
Een mensenlichaam heeft de juiste bouwstoffen nodig om van inspanning te herstellen en sterker te worden. Voor de hersenen geldt hetzelfde. Vooral groene bladgroenten zoals boerenkool, spinazie en andijvie hebben een bewezen positief effect op het geheugen, omdat ze rijk zijn aan onder meer vitamine K en E, antioxidanten en foliumzuur. Een scherp brein begint bij gevarieerd en gezond eten en genoeg (water) drinken.

3. Gezonde voeding
Let op je voeding. Door een gezond eetpatroon, met voldoende omega-3-vetzuren, vitaminen en mineralen, zorg je voor een goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen. Wanneer je te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dit leiden tot cognitieve problemen (zoals vergeetachtigheid of een verminderde concentratie).

4. Gun jezelf rust
De hersenen van een volwassen mens wegen slechts 1,3 kilo, maar verbruiken wel meer dan 30 procent van de lichaamsenergie. Waar sporten en goede voeding zorgen voor een goede doorbloeding van je grijze massa, zijn regelmatig pauzeren en een goede nachtrust van groot belang hij het verwerken en opslaan van informatie in het geheugen. Luister naar je biologische klok, slaap in een stille, donkere ruimte en verban smartphones en tablets uit de slaapkamer.

5. Daag je hersenen uit
Je hebt geen sportschoolabonnement nodig om je brein te trainen. Zet je hersenen aan het werk met kruiswoordpuzzels, braingames of het leren van een nieuwe vaardigheid. Ook lezen, musiceren, sociaal actief zijn en schrijven met de hand zijn goed voor het geheugen. Hoe meer je je hersenen uitdaagt, hoe langer je je brein scherp houdt.

Vragen?

Fibromyalgielijn:
035 - 621 22 23
Overige vragen? Bel:
035 - 622 06 12
Contact of volg FES:

Contact