Nieuws

Terug

Tips voor thuisblijvers

– 23 maart 2020

Op dit moment zijn we meer aan huis gekluisterd. Vooral ouderen dreigen in een isolement terecht te komen. De kans bestaat dat we in Nederland een lockdown krijgen, net zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië. Hoe kun je jezelf binnenshuis vermaken? Veel mensen zoeken vertier via Netflix, maar dat gaat op een gegeven moment ook vervelen. Bovendien is stilzitten erg slecht voor je gezondheid. We geven je wat tips om je op een gezonde manier door deze barre tijd heen te helpen:

#1 - Blijf in beweging
Doe een woonkamer-workout. Opdrukken, crunches en squats kunnen prima in de woonkamer. Inspiratie vind je onder meer in de online serie woonkamer-workouts van SportCity (mijn sportschool), maar je kunt ook altijd de 7-minute workout’ doen. Er zijn ook tal van thuisfitness apps te downloaden, zodat een woonkamer-workout gemakkelijk wordt.

#2 - Ga opruimen
Deze tijd kun je prima benutten om de ramen te lappen, onder het bed te dweilen, de fiets te poetsen of het onkruid uit je tuin te trekken. Ook achterstallig onderhoud kan aangepakt worden. Denk bijvoorbeeld aan schilderwerk of piepende deuren. Een andere optie is het uitmesten van de kledingkast. Je kunt dan bijvoorbeeld alle kledingstukken die je het afgelopen jaar niet gedragen hebt doneren aan anderen die er wel wat aan hebben.

#3 - Stimuleer je brein
Installeer een applicatie op je telefoon of tablet, zodat je je hersenen kunt trainen. Mooie apps zijn Lumosity en Elevate. Daarbij kan het maken van sudoku’s het brein flink aan het werk zetten. Je kunt natuurlijk ook Duolingo installeren om zo een tweede taal te leren. Als je niet zo van de apps bent, kun je ook altijd per post een puzzelboekje bestellen. Of een echte puzzel die uit 1000 stukjes bestaat. Nieuwe dingen leren is ook goed voor het brein, dus nu is het ook een goed moment om een nieuwe hobby (zoals bv breien of pianospelen) te beginnen.

#4 - Onderhoud digitaal contact
Benut de moderne mogelijkheden. Je kunt natuurlijk telefoneren, maar via programma’s als Skype kun je ook prima videocontact onderhouden met vrienden, familie en ouderen. Ik heb al mijn lezingen en trainingen afgezegd. Een aantal gaan er nu digitaal door. Ik ben bezig om op korte termijn een gratis online seminar te maken voor tijdens deze coronadagen. Ik verwacht deze in de volgende nieuwsbrief kosteloos aan te kunnen bieden!

#5 - Geniet van de rust
Drink wat minder koffie en zoek de rust op. Ga bijvoorbeeld mediteren of doe ademhalingsoefeningen. Je kunt via Spotify tal van begeleide oefeningen vinden.

#6 - Luister naar podcasts
Je kunt via Spotify tal van podcasts beluisteren. Podcast is een samenvoeging van de woorden iPod en broadcast. Het is een digitale uitzending van een gespreksopname. In de praktijk worden er gesproken diepte-interviews mee bedoeld. Het mooie is dat op elk interessegebied wel leuke interviews te vinden zijn. Zo is Richard de Leth pas een leuke Oersterk gezondheidspodcast gestart. Een andere aanrader vind ik Echt Gebeurd. Daarin delen mensen bijzondere verhalen over gebeurtenissen in hun leven.

#7 - Ontdek nieuwe muziek
Als je dan toch op Spotify rondhangt, kun je gemakkelijk nieuwe muziek leren kennen. Spotify kan door middel van de muziek die je in het verleden hebt beluisterd met hele leuke suggesties komen. Ook YouTube leent zich voor het ontdekken van nieuwe muziek. YouTube bevat ook heel veel live opnames, waardoor je favoriete songs op een andere manier ten gehore worden gebracht.

#8 - Lees een boek
Dit is het moment om je stapel 'te lezen boeken' wat lager te maken. Of haal juist nieuwe leuke boeken in huis, zoals ons nieuwe boek Gezond van Kop tot Teen. Het lezen van leerzame tijdschriften is ook een goede optie. Het tijdschrift Medisch Dossier vind ik echt een aanrader!

#9 - Ga de keuken in
Nu heb je de tijd om nieuwe recepten te ontdekken. Als je inspiratie zoekt, dan is ons gratis recepten E-boek een leuke. Als je nog verder wilt gaan, dan is mijn kookboek De receptenwijzer zeker de moeite waard.

#10 - Reflecteer
Onze moderne tijd vraagt heel veel, waardoor er normaal gesproken weinig tijd overblijft om je af te vragen waar je staat. Nu de meesten van ons veel meer thuiszitten kunnen we de tijd heel goed gebruiken om te reflecteren. Waar sta je nu en waar zou je over 5 of 10 jaar willen staan? Wat is daarvoor nodig? Misschien wel een opleiding. Je hebt nu alle tijd om alle opleidingen te bekijken en de mogelijkheden te verkennen.

Bron: Juglen Zwaan

aHealthylife.nl

Vragen?

Fibromyalgielijn:
035 - 621 22 23
Overige vragen? Bel:
035 - 622 06 12
Contact of volg FES:

Contact