Thuis vanwege het coronavirus

Je leven heeft een onverwachte wendig gekregen, en soms kun je wel hulp gebruiken in hoe hiermee om te gaan. In onderstaand artikel worden allerlei tips gegeven die je mogelijk kunnen helpen.

Een luisterend oor

Voor een luisterend oor zijn er verschillende telefonische hulplijnen. Bij deze hulplijnen kunt u ook terecht voor advies bij bepaalde problemen, zoals: hoe regel ik nu mijn boodschappen?   
 
Het Rode Kruis, 070 – 4455888   
Mensen die een luisterend oor, advies of extra hulp nodig hebben omdat ze in quarantaine of thuisisolatie zitten kunnen contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn.  
Dit nummer is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 uur en 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.  
 
ANBO – 0348 – 46 66 66  
Ouderen die alleen thuis zitten of zich ongerust maken en niet weten wat ze wel en niet kunnen doen, kunnen bellen met de ANBO. Iedereen die dat wil kan ook een lieve videoboodschap maken om ouderen een hart onder de riem te steken. Stuur uw vlog naar hartonderderiem@anbo.nl.  
 
KBO-PCOB – 0303 – 3400 600 
KBO-PCOB heeft een speciale Ouderen-Infolijn geopend voor alle vragen. Deze is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.  
U kunt hier overleggen of (kleine) bijeenkomsten van de afdeling nog wel doorgang kunnen vinden. Of dat u als vrijwilliger nog één-op-één contact met leden kunt hebben. Hoe kunt u in contact blijven zonder risico te lopen? Maar u kunt ook bellen voor gewoon een praatje. 
 
De Luisterlijn , 0900 – 0767 
Deze lijn is 24 uur per dag bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een gesprek of een luisterend oor. Op de website www.deluisterlijn.nl kunt u ook lokale telefoonnummers vinden.  
 
De Kindertelefoon – 0800 – 0432 
Het is op dit moment drukker dan normaal aan de telefoon en op de chat. Het kan zijn dat je vaker een poging moet doen om iemand te spreken. Neem een kijkje op het forum “Help elkaar”. Daar kun je met leeftijdsgenoten over alles praten.  
 

Hulp bieden en hulp vragen 

Kijk in uw eigen buurt of er een online platform actief is. Houd de verschillende websites in de gemeente in de gaten om te kijken of er lokale initiatieven zijn. Sommige gemeenten hebben een lokale digitale krant. 
Alle adviezen en richtlijnen die de overheid heeft gegeven, kunnen leiden tot minder sociaal contact. Soms missen ouderen of kwetsbare mensen praktische hulp. Laat van je horen, steek de handen uit de mouwen, stuur een kaartje. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de website van één tegen eenzaamheid.
 
Hulp bieden en vragen kan via een aantal websites:

  • www.NLvoorelkaar.nl. Veel maatschappelijke organisaties plaatsen hier hun vragen en aanbod. 
  • www.mijnbuurtje.nl
  • www.wehelpen.nl
  • www.nietalleen.nl. Dit is een speciaal platform vanuit kerken en organisaties voor het bijeenbrengen van hulp en hulpvragen.
  • www.thuisgekookt.nl: Kent u of bent u iemand voor wie het heel fijn zou zijn als een buurtgenoot een warme maaltijd (en andere boodschappen) komt brengen? Omdat u kwetsbaar bent, niet graag buiten komt? Of omdat u een cruciaal beroep hebt en lange dagen maakt, of omdat u tijdelijk in quarantaine zit? Stuur een bericht en er wordt met u overlegd over wat u nodig heeft.
  • https://whapp.nl/. Dit is een matchingsapp voor burenhulp. Whapp zorgt ervoor dat een vraag terechtkomt bij buurtgenoten die juist nu wat meer willen doen voor een ander. Whapp heeft daarbij een speciale rubriek met trefwoorden die relevant zijn voor situaties die voortkomen uit de coronamaatregelen. 
  • https://www.anbo.nl/nieuws/anbo-blij-met-aanbod-cbr-voor-boodschappenhulp. Hulp nodig bij het doen van boodschappen? Examinatoren van het CBR brengen deze bij u thuis. Neemt u contact op met de ANBO. 

Veel restaurants bieden aan om maaltijden thuis te brengen. Kijk in uw eigen omgeving naar mogelijkheden.  
Op social media is er een hashtag: #coronahulp. Blijf wel alert op veiligheid en welke gegevens je deelt.   

 

Voor mantelzorgers

Mantelzorglijn – 030 -760 60 55 
Voor mantelzorgers die willen weten waar ze rekening mee moeten houden in de zorg voor een kwetsbare naaste: wat kan wel en wat kan niet? Kijk eerst op de website van MantelzorgNL bij de veelgestelde vragen. Deze lijst wordt regelmatig uitgebreid en aangepast als er nieuwe inzichten komen. Komt u er niet uit, of heeft u andere vragen? Bel de mantelzorglijn.  

 

Ondersteunende apps voor mantelzorgers: 

  • https://whapp.nl/. Dit is een matchingsapp voor burenhulp. Whapp zorgt ervoor dat een vraag terechtkomt bij buurtgenoten die juist nu wat meer willen doen voor een ander. Whapp heeft daarbij een speciale rubriek met trefwoorden die relevant zijn voor situaties die voortkomen uit de coronamaatregelen. 
  • Fello. Deze gratis app heeft functies om berichten uit te wisselen, afspraken maken in de agenda, taken toevoegen en een datumprikker.

  • Myinlife. Een gratis app voor mantelzorgers van mensen met dementie. Via steunkringen blijft iedereen voortdurend op de hoogte; je bepaalt zelf wie wat mag zien.

  • Familienet. Deze applicatie is de komende 4 maanden gratis beschikbaar voor alle zorginstellingen, omdat de familie nu niet op bezoek kan komen. Elke bewoner heeft een veilige Facebook-achtige pagina waar zorgmedewerkers met de hele familie van bewoners berichten, foto’s en filmpjes kunnen delen. Zo is iedereen op de hoogte en weet iedereen hoe het met hun dierbare gaat.

 

Mentaal overeind in coronatijd 

Hoe blijf je ook mentaal overeind in deze stressvolle periode? MIND verzamelt tips, adviezen, organisaties waar je terechtkunt, mogelijkheden voor contact, afleiding, etc. om deze periode samen door te komen. Meer informatie hierover vind je op: https://wijzijnmind.nl/nieuws/steun-in-coronatijd-tips-advies-en-contact .
 

Activiteiten voor thuisblijvers 

Omroep Max geeft verschillende tips, zowel via Maxmeldpunt als Maxvandaag.  
Bij de online bibliotheek kunt u boeken lezen of luisteren. U moet hiervoor wel een app downloaden. U hebt daarmee toegang tot 3600 luisterboeken. U kunt de luisterbieb bereiken via https://www.onlinebibliotheek.nl/luisterbieb.html. Voor E-books moet u lid zijn van een regionale bibliotheek. Als u dat niet bent kunt nu ook lid worden van de landelijke online bibliotheek: https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/lid-worden/de-online-bibliotheek.html


Hoe leer ik met internet omgaan?  

Wilt u wegwijs worden op het internet? Contact houden met anderen via social media? Videobellen met uw kleinkinderen? 

Vanwege het coronavirus is er een Helpdesk Welkom Online opgezet door het Ouderenfonds waar u naar toe kunt bellen met online en digitale vragen. U kunt de Helpdesk Welkom Online bereiken van 9u tot 17u op 088-344 2000. Deze service is gratis, en leert u stap voor stap van alles over bijvoorbeeld videobellen, filmpjes bekijken, online zoeken en social media. 
 
Kijkt u ook bij Max Vandaag: 
https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/media-cultuur/via-videobellen-in-contact-blijven-met-anderen-dit-zijn-de-mogelijkheden/ 

 

Er bestaan ook tablets speciaal voor ouderen, waarmee u bijvoorbeeld kunt beeldbellen met de kleinkinderen. Een aantal voorbeelden van eenvoudig bedienbare tablets vindt u op de website van ZorgvanNu: https://www.zorgvannu.nl/oplossingen/makkelijke-tablet-voor-ouderen. Ook mensen met dementie kunnen leren hoe beeldbellen werkt. Op de website  https://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl/  kunt u instructies vinden, hoe u dat kan aanpakken.


Nationale Zorgnummer

Als u er niet uit komt, of door de bomen het bos niet ziet, kunt u ook bellen of mailen met het Nationale Zorgnummer. De medewerkers bieden een luisterend oor. Verder kunnen ze samen met u kijken waar u met uw vragen of knelpunten terecht kunt. U kunt het Nationale Zorgnummer bereiken via telefonnummer 0900-2356780, op maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 13.00 uur. 

 

Bron: patientenfederatie.nl

F.E.S. doet méér

  • Structurele bijeenkomsten en activiteiten
  • Samen sterker staan in de medische ontwikkeling
  • 6x per jaar het FES magazine in de bus
  • Contact met lotgenoten en belangenbehartiging