Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimale werking van de website.
Instellingen
 
 

Bewegen met fibromyalgie

 

Regelmatig bewegen leidt tot vermindering van de klachten van fibromyalgie. Bovendien heeft bewegen effect op je stemming, waardoor je klachten beter kunt dragen. Kennis van je eigen kracht, het bewaken van je grenzen en bewegen met beleid zijn voorwaarden om je lichaam niet te overbelasten.

 

 Waarom bewegen?

Bewegen is gezond, ook als je fibromyalgie hebt. Het helpt overgewicht te voorkomen, het maakt je lichaam sterker en jouw conditie verbetert wanneer je regelmatig beweegt. Je voelt je fitter en hebt meer energie. Onderzoek toont aan dat pijn en stijfheid door bewegen kunnen verminderen. Voor mensen met fibromyalgie is pijn vaak de belangrijkste reden om minder te bewegen, maar zoals wordt gezegd: rust roest. Zoek de balans tussen inspannen en ontspannen en doe iets dat bij je past.

 

F.E.S. organiseerde in 2019 een themadag in het teken van bewegen met fibromyalgie. We hebben de tips om te (beginnen met) bewegen gebundeld. Bestel deze Top 10- Bewegen in onze webshop.

 

 

 Tips bij bewegen

Starten met bewegen is niet altijd makkelijk. Bewegen betekent niet meteen intensief sporten, het kan op allerlei manieren:

 Integreer bewegen in je dagelijks leven. Begin de dag met oefeningen voor armen en benen, neem de trap, wandel naar de supermarkt, ga vaker even staan. Bekijk hoe je beweging in je dag kunt verweven.

 Wil je alleen of in een team? Rustig aan doen of intensief aan de slag? Het kan allemaal. Kies vooral een activiteit die je leuk vindt en die bij jou past. Je houdt het bewegen dan veel gemakkelijker vol.

 Geef jezelf de tijd. Dé perfecte vorm van bewegen voor mensen met fibromyalgie bestaat niet. Je moet zelf ervaren waarbij jij je goed voelt. Geef jezelf de tijd voor die zoektocht. Het loont!

 Een oefen- of fysiotherapeut kan adviseren welke beweegactiviteiten geschikt zijn voor jou en hoe intensief je deze het beste kunt uitvoeren. Bij deze therapeuten kun je zonder verwijzing terecht.

 

 Pijn bij bewegen

Ga niet door met bewegen totdat je veel pijn hebt. Bouw de beweging geleidelijk op. Als je stopt met bewegen terwijl het nog leuk is, dan heb je volgende keer ook weer zin om te bewegen. Zo hou je het vol om in beweging te blijven.

Voor mensen met fibromyalgie is pijn vaak de voornaamste reden om minder te gaan sporten. Uit alle onderzoeken komt echter naar voren dat sporten/ bewegen geen negatief effect heeft op de pijnklachten. De klachten worden dus niet erger.

 
 
onderzoek-bullet-klein

Van tai-chi en yoga tot nordic walking - bij F.E.S. hebben we al veel vormen van bewegen uitgeprobeerd en beschreven in ons magazine. Leden van F.E.S. kunnen deze artikelen teruglezen in de database.

 

 
 

nieuwsbrief

Ontvang tips, acties en nieuws over fibromyalgie en de F.E.S.

 

Privacybeleid | 2021  DE NATIONALE VERENIGING VOOR FIBROMYALGIE-PATIËNTEN  -  F.E.S.